Pozycjonowanie od województwa do dzielnicy.
Zajmujesz się lokalnym biznesem i chciałbyś pozyskać klientów z okolicy? Lokalne SEO – czyli pozycjonowanie lokalne to odpowiedź na Twoje potrzeby!
Google bierze aktualnie pod uwagę lokalizację użytkowników wyszukiwarki, na podstawie której sugeruje miejsca znajdujące się w okolicy. Wyszukując restauracje, kawiarnie, fryzjera lub warsztat samochodowy z okolicy wpisujemy najczęściej miasto lub województwo, a to pozwala ujrzeć lokalne przedsiębiorstwa w wynikach Google.
Co zatem należy zrobić, żeby dobrze wypaść w lokalnych wynikach wyszukiwania – lokalnym SEO?
Pierwsze lokalne wyniki w Google – czyli wizytówka Google Moja Firma
Bardzo istotnym aspektem oprócz samej strony internetowej zoptymalizowanej pod lokalne SEO jest stworzenie i wypełnienie wizytówki Google Moja Firma (GMF). Jest to prosta wizytówka, która pozwala na umieszczenie adresu firmy, numeru telefonu oraz adresu strony internetowej.
Usługa GMF od Google jest darmowa! Warto na to zwrócić uwagę, bo istnieje bardzo wiele nieuczciwych firm, które próbują nam sprzedać darmową wizytówkę za kilkaset złotych.
Po stworzeniu takiej wizytówki i otrzymaniu listu z kodem weryfikacyjnym (2-3 tygodnie oczekiwania), należy ją zoptymalizować – dodać zdjęcia, godziny otwarcia, kategorie produktów i usług, a także kilka innych istotnych elementów.
Aby wizytówka Google Moja Firma pojawiła się wysoko w wynikach wyszukiwania trzeba ją regularnie aktualizować, dodawać wpisy i odpowiadać na opinie klientów.
Na co zwrócić uwagę w lokalnym pozycjonowaniu strony internetowej?
Pozycjonowanie lokalne tylko nieznacznie różni się od zwykłego pozycjonowania.
Bardzo istotna jest zoptymalizowana, szybka strona, która jest responsywna – tzn. dostosowana do różnych ekranów (smartfony, tablety, laptopy, telewizory). Po optymalizacji strony warto zadbać o wartościowe linki. Szczególnie należy skupić się na pozyskiwaniu linków z lokalnych portali internetowych – wizytówki NAP, serwisy informacyjne, fora internetowe, itp.
Warto zlecić pozycjonowanie strony firmie, która ma doświadczenie, ale przede wszystkim wykorzystuje White Hat SEO, czyli techniki zgodne z wytycznymi Google. W przeciwnym razie nasza strona może być narażona na tzw. Ban, czyli usunięcie naszej strony z wyników wyszukiwania.
Korzyści pozycjonowania lokalnego – czy to się opłaca?
Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu (miasto, region, województwo) nie trzeba konkurować z dużymi firmami, które najczęściej pozycjonują się na frazy ogólnopolskie. Zawężając obszar, na którym nasza strona będzie widoczna jesteśmy widoczni dla potencjalnych klientów z okolicy, dzięki temu na naszą stronę trafią faktycznie zainteresowani użytkownicy, a nie będą to przypadkowe wejścia.
Kolejnym aspektem przemawiającym za lokalnym SEO jest fakt, że stale rośnie liczba użytkowników, którzy korzystają z wyszukiwania w mapach Google oraz wyszukiwania głosowego (np. podczas jazdy samochodem) – najczęściej z nazwą miasta, lub regionu. Jest to znakomita okazja, żeby trafić do Twoich potencjalnych klientów!
Dodatkowym i niezwykle ważnym elementem jest to, że lokalne SEO jest zdecydowanie tańsze. Ograniczony budżet często uniemożliwia zdobycie wysokich pozycji na rynku krajowym. Dzięki temu że SEO lokalne jest tańsze i często wymaga mniej czasu na uzyskanie wysokich pozycji warto na początek skupić się na pozycjonowaniu lokalnym.